Tweety na temat @pzworgpl

Logowanie

Zarejestruj się

Aktualności

Czy lód jest bezpieczny? Tabela wytrzymałości lodu.

Aktualności | 2017-01-09 | Publikujący: Koło PZW Kraśnik FŁT


Wytrzymałość lodu - nasza drukowana ulotka.


Przykładowa wytrzymałość lodu o różnej grubości

GRUBOŚĆ LODU OPIS
5-7cm utrzymuje pojedyńczego człowieka, jednak chodzenie nie_jest bezpieczne
8-10cm utrzymuje dwóch ludzi stojšcych w jednym miejscu
10cm minimalna grubość lodu, na którym można wędkować
12cm bezpieczny do jazdy skuterami śnieżnymi, motorami i bojerami
20-30cm utrzymuje samochody osobowe
30-38cm utrzymuje samochody terenowe, vany i małe busy

 

 

 

Tabela dotyczy tzw. lodu czarnego - świeżego, krystalicznego.

  • Lód szary lub sniegolód może mieć niższš wytrzymałość nawet o 50% w stosunku do lodu czarnego. Lód czarny na wodach, gdzie występuje pršd może mieć mniejszš wytrzymałość nawet o 20%.
  • Nowy, świeży lód (najczęściej tzw. czarny lód) jest mocniejszy od starego lodu (najczęściej szary lód lub sniegolód).
  • Śnieg może izolować lód i wzmacniać jego wytrzymałość, jednocześnie może być niebezpieczny, ponieważ zasłania tzw. pęknięcia ciśnieniowe  i inne miejsca z otwartš wodš.
  • Zaspy osłabiajš narastanie lodu w miejscach ich występowania, wiosnš zapoczštkowujš powstawanie niebezpiecznych miejsc tzw. oparzelisk.
  • Na jeziorach należy szczególnie uważać na pęknięcia ciśnieniowe (szczeliny), które powstajš na skutek skoków temperatury. Pęknięcia ciśnieniowe co roku tworzš się zazwyczaj w tych samych miejscach, szczególnie tam gdzie na dnie istniejš jakieś przeszkody. Szklisty, przezroczysty lód wydaje się być bezpieczny, jednak sytuacja może ulec szybko zmianie, szczególnie wtedy kiedy pod lód przedostaje się powietrze. Również silny wiatr może spowodować, że lód pęknie tworzšc szczelinę.
  • Ujścia ścieków, jako źródła cieplejszej wody, zamarzajš tylko przy bardzo niskich temperaturach; mosty, budowane zwykle w przewężeniach, sš miejscami, w których występujš pršdy wodne, a także spore ilości ciepła wydzielonego przez pojazdy; woda w ich pobliżu zamarza źle, a lód z reguły kryje w sobie niemiłe niespodzianki.
  • Wiosnš pod wpływem słońca i wiatru tafla lodu 'szpilkuje', tzn. zwarta dotychczas krystaliczna struktura zaczyna dzielić się na pionowe, wšskie, długie kryształy tworzšc luźno ułożone tzw szpilki - taki lód mimo swej znacznej grubości jest bardzo słaby i niebezpieczny.

  •  
    Poduszkowiec ratowniczy - Fot. Maciej Kołosiński Poduszkowiec ratowniczy - Fot. Maciej Kołosiński
    Poduszkowiec ratowniczy - abyś nigdy nie musiał ich spotkać na jeziorze...

    INFORMACJE O POWSTAWANIU POKRYWY LODOWEJ

    Jeziora zamarzajš i odmarzajš od brzegów. Mniejsze jeziora często zamarzajš od razu na całej powierzchni. Poczštkowo tworzy się cienka warstwa lodu, która potem przyrasta. Większe akweny przeważnie zamarzajš najpierw przy brzegu. Następnie przez kilka dni wiatr gromadzi kry, które potem przymarzajš do siebie tworzšc jednolitš chropowatš taflę. Na środku jeziora woda zamarza później przez co lód w tym miejscu jest cieńszy niż przy brzegu. Dlatego podczas marszu watro co jakiś czas sprawdzać grubość lodu.

    Cieńszy lód będzie także zawsze w pobliżu ujść wszelkiego rodzaju kanałów, oczyszczalni ścieków i innych dopływów, w pobliżu źródeł (także podwodnych) pod mostami oraz w miejscach porośniętych roślinnościš podwodnš oraz trzcinš (butwiejšce na dnie szczštki roślin wytwarzajš gazy, które wynoszš cieplejszš wodę ku górze).

    W cišgu sezonu pokrywa lodowa, w zależności od warunków atmosferycznych ulega najróżniejszym przemianom. Poczštek pokrywie najczęściej daje śnieg. Na poczštku zimy jest on przeważnie puszysty. Pomimo niekiedy grubej warstwy, nie stanowi on dużego obcišżenia dla lodu, dlatego rzadko powoduje wychodzenie wody na lód porzez szczeliny. W wyniku działania wilgoci, słońca lub wiatru, puszysty śnieg z czasem osiada, zmniejsza się jego głębokość, ale staje się bardziej zbity. Jeżeli teraz nastšpi mroźna słoneczna pogoda, wówczas na powierzchni śniegu tworzy się twardsza warstwa, przypominajšca skorupę. Skorupa ta w nocy jest twarda, natomiast w cišgu dnia mięknie. Mimo tego może być poważnš przeszkodš w żegludze lodowej (bojerowej). Nieco inny jest przebieg zjawisk, gdy opad śniegu jest niewielki, a bezpośrednio po nim panuje mroźna słoneczna pogoda. Wtedy cienka warstwa puszystego śniegu, lekko nadtopiona w cišgu dnia, w nocy ulega stopniowemu przemrożeniu, tworzšc zmarzlinę śniegowš. Mokry śnieg znacznie bardziej obcišża taflę lodowš, tym bardziej, że jego opady sš na ogół obfitsze i występujš przy wyższych temperaturach powietrza. Jeśli jest go dużo, przez szczeliny i pęknięcia wydostaje się na lód woda, która stopniowo przesyca śnieg. Jednocześnie woda, pochodzšca z nadtopionego na powierzchni śniegu, jako cięższa - spływa na lód. Warstwa przesyconego wodš śniegu zawiera dużo powietrza i dlatego zamarza źle. Tak powstaje nowa warstwa nośna lodu, zwana szarym lodem lub śniegolodem. Barwa śniegolodu zależy od stopnia przesycenia śniegu wodš i może być od jasno szarej do niemal czarnej. Znaczny wpływ na zalegajšcy na lodzie śnieg ma też wilgotność powietrza. Mianowicie podczas dużej wilgotności śnieg ulega przemoczeniu i bardzo szybko osiada. Spływajšca woda przyspiesza przemoczenie jego dolnych warstw. Deszcz oczywiście przyspiesza znacznie ten proces. I w tym przypadku, w czasie ochłodzenia, powstaje nośny śniegolód.

     

    Link do źródła http://mazury.info.pl/bojery/wytrzymalosc.html

    Poleć znajomemu

    Dodaj komentarz

    Informacja
    Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

    Wiadomości

    Zebrania i spotkania

    Kalendarz imprez

    Polecamy

    Forum - ostatnio dodane wątki

    Członkowie PZW

    Komentowane wiadomości

    Najaktywniejsi

    Sonda

    Ile masz lat? (dotyczy członków PZW)
    < 16
    16-17
    18-26
    27-40
    41-65
    > 65
    Głosuj wyniki

    Na skróty