Jadowity Sum.
Często obawiamy się jadowitych węży, pająków, owadów czy żab, ale
okazuje się, że toksycznym jadem może potraktować nas także z pozoru
niegroźny sum. Naukowcy zidentyfikowali aż 1250 jadowitych gatunków tej
ryby – informuje pismo "BMC Evolutionary Biology".
Sumy
pływające w wodach Ameryki Północnej używają swojego jadu tylko dla
obrony przed drapieżnikami, jednak wielu rybaków nie raz przekonało
się, że rybki te potrafią zajść za skórę także ludziom. Zagrożeniem są
wówczas przede wszystkim infekcje bakteryjne i grzybicze, które mogą
rozwinąć się w wyniku ukłucia, zwłaszcza, gdy część kolca utknie w
ranie. W innych częściach świata spotkanie z sumem mogłoby się jednak
zakończyć tragicznie, gdyż jego jad jest znacznie silniejszy i bywa
śmiertelny dla człowieka.
"Naukowcy skupiali się na jadzie
produkowanym przez węże i pająki, jednak jadowite ryby są w dużym
stopniu przez nich zaniedbane. A jest ich o wiele więcej niż dotychczas
przypuszczano. Na pewno 1250 gatunków, być może nawet ponad 1600" –
mówi Jeremy Wright z Uniwersytetu Michigan, który katalogował i
analizował funkcje gruczołów wydzielających jad.
U sumów
gruczoły jadowe znajdują się na brzegach płetw grzbietowych i
piersiowych wzdłuż linii kolców. Ofiara ukłucia takiego kolca może
odczuwać ostry ból, mieć skurcze mięśni czy problemy z oddychaniem.
Badacz
ma nadzieję, że uda mu się wyodrębnić składniki jadu o właściwościach
leczniczych, podobnie jak miało to miejsce w przypadku jadu węży,
skorpionów czy ślimaków stożków.
"Pracuję teraz nad
wyizolowaniem poszczególnych toksyn oraz zidentyfikowaniem ich
struktury chemicznej, a także genów odpowiedzialnych za ich produkcję"
– mówi Wright.
Link do strony tej wiadomości; http://wiadomosci.ekologia.pl/ciekawostki/Jadowity-sum,11483.htm
Tłuszcze Rybie
Tłuszcze rybie obniżają ryzyko raka jelita grubego. Kwasy tłuszczowe
omega-3 o długich łańcuchach, obecne przede wszystkim w rybach i
owocach morza, mogą zapobiegać rakowi końcowego odcinka jelita grubego
- wykazały badania amerykańskie, o których informuje serwis EurekAlert.
Naukowcy zaprezentowali ich wyniki na zakończonej właśnie w Houston
(stan Teksas) konferencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Badań nad
Rakiem. Dotychczasowe doświadczenia i badania kliniczne sugerowały, że
kwasy tłuszczowe omega-3 o długich łańcuchach mogą hamować proces
powstawania zmian nowotworowych w jelicie grubym. Jednak analizy
epidemiologiczne nie potwierdzały tego jednoznacznie.
Naukowcy z
National Institute of Environmental Health Science, zlokalizowanego w
parku naukowym Research Triangle Park w Północnej Karolinie, zaprosili
do badań 1878 osób (w tym 369 rasy czarnej), z czego prawie połowa
miała zdiagnozowanego raka w końcowym odcinku jelita grubego.
Przy
pomocy kwestionariuszy oceniano spożycie różnorodnych pokarmów w ciągu
ostatniego roku i na tej podstawie wyliczano zawartość w diecie 19
kwasów tłuszczowych.
Okazało się, że osoby spożywające
największe ilości długołańcuchowych kwasów tłuszczowych omega-3 były
niemal o 40 proc. mniej narażone na raka końcowego odcinka jelita
grubego, w porównaniu z pacjentami, których dieta była w te związki
najuboższa. Ku zaskoczeniu badaczy, zależność ta dotyczyła jednak
wyłącznie pacjentów rasy białej.
Jak przypomina prowadzący
badania dr Sangmi Kim, dotychczasowe dane doświadczalne wskazywały, że
długołańcuchowe kwasy tłuszczowe omega-3 mogą na wiele sposobów hamować
rozwój raka jelita grubego - począwszy od hamowania wzrostu guza, przez
hamowanie procesu jego ukrwienia (a przez to i odżywiania) aż po
hamowanie przerzutów.
Praca jego zespołu dostarcza kolejnych argumentów na poparcie tych wcześniejszych obserwacji.
Autorzy
nie potrafią jednak wyjaśnić, dlaczego kwasy omega-3 miałyby obniżać
ryzyko raka tylko u osób rasy białej. Jak podkreślają, kwestia ta
wymaga dalszych badań i na razie powinno się bardzo ostrożnie wyciągać
wnioski na ten temat.
LInk ; http://www.naukowy.pl/tluszcze-rybie-obnizaja-ryzyko-raka-jelita-grubego-vt36964.htm
